Pe langa Bucuresti - Conacul Udriste Nasturel din Heresti, jud. Giurgiu

Tot pe langa Bucuresti am descoperit ca se poate vizita si conacul Udriste Nasturel din Heresti. Conacul, casa de piatra sau palatul Udriste Nasturel, cum este denumit, a fost ridicat in comuna Heresti, la 35 de km de Bucuresti de cumnatul lui Matei Basarab. Conacul este construit in intregime din piatra si, alaturi de biserica ridicata in aceeasi perioada ca si conacul, biserica ce poarta  hramul Sfintei Treimi şi reşedinţa lui Anastase Stolojan construita in a doua jumătate a secolului XIX, formeaza ansamblul arhitectural de la Heresti.
Conacul Udriste Nasturel din Herasti
Conacul Udriste Nasturel din Herasti

Cum se ajunge la Conacul Udriste-Nasturel?

Fiind destul de aproape de Comana ne-am decis sa-l vizitam in ziua in care am facut si excursia in Delta Neajlovului si in padurea Comana.
Venind dinspre Bucuresti am facut stanga la scoala din Comana, spre Mironesti. Iesind din Comana, la prima intersectie in T am luat-o la dreapta si pe prima la stanga. Desi ma uitasem pe harta acasa, ajungand in intersectia in T ne-am decis sa folosim si GPS-ul pentru ca nu ne-a venit sa credem ca intr-adevar drumul era atat de prost. La Mironesti ne-am oprit scurt pentru privelistea superba asupra vaii Argesului. Tot acolo am descoperit si ruinele palatului lui Constantin Cantacuzino, construit in sec. XVII.
Ruinele Palatului lui Constantin Cantacuzino din Mironesti
Ruinele Palatului lui Constantin Cantacuzino din Mironesti
Intre Mironesti si Isvoarele, drumul este aproape impracticabil: desi marcat ca fiind national, este un drum de pamant pe care se formasera doua santuri in urma ploilor si trecerii tractoarelor. Cu greu am trecut de aceasta portiune si chiar ne gandeam sa ne intoarcem avand in vedere conditiile.
In Hotarele am facut la stanga si am ajuns in Herasti. Conacul se vede la marginea satului si pentru a ajunge la el am luat-o pe prima sosea asfaltata la dreapta. La capatul sesolei se vede biserica Sfintei Treimi. Intrarea in curtea conacului se face prin dreapta ei.
O alta varianta de drum pentru a ajunge aici, varianta pe care noi ne-am si intors, este Bucuresti – Popesti-Leordeni – Pasarea si dreapta spre Herasti la km 31, dupa benzinarie. Varianta aceasta de drum este asfaltata pana in usa palatului. Ce-i drept nu ofera aceleasi privelisti si aventuri ca cea prin Isvoarele!

Vizita la Conacul din Herasti

Programul de vizitare al conacului este de marti pana duminica de la 09:00 la 17:00. Pazitorul lui, un domn mai in varsta nascut si crescut aici, a venit cu o cheie imensa si ne-a deschs poarta palatului. Cladirea este bine intretinuta atat in interior, cat si in exterior si, in mai 2013, cand am vizitat-o noi adapostea o expozitie de obiecte vechi din fier.
Am aflat de curand de acest conac, dar am observat ca se incearca punerea lui in valoare. In iulie s-a tinut un concert de muzica clasica aici.
Obiecte vechi in conac
Obiecte vechi in conac
Fereastra conacului din Herasti
Fereastra conacului din Herasti
Scara interioara in conac
Scara interioara in conac
Expozitie in conacul Udriste Nasturel
Expozitie in conacul Udriste Nasturel

Spre pivnita palatului din Herasti
Spre pivnita palatului din Herasti
In curte sunt asezate mai multe vase mari, vechi si 3 ancore imense. Prezenta ancorelor la Herasti, in mijlocul campie, mi s-a parut extrem de ciudata. Paznicul ne-a povestit ca acele ancore stau de foarte mult timp acolo si ca exista o legenda care spune ca toata campia era acoperita de mare si vapoarele veneau pana unde se afla astazi conacul si acostau acolo. De la unele vapoare au ramas ancorele acolo, dar in timp apele s-au retras.     
 
Ancore la conacul Udriste din Heresti
Ancore la conacul Udriste din Heresti
Vas vechi in curte
Vas vechi in curte
Alee spre conac
Alee spre conac
Biserica ridicata in aceeasi perioada cu conacul cred ca inca este folosita. Nu am vizitat-o. Nu se poate vizita nici reşedinţa lui Anastase Stolojan, fiind transformata intr-un fel de depozit de materiale vechi.
Conacul este interesant si fiind atat de aproape de Bucuresti este si pacat sa nu fie vizitat.

Conacul Udriste Nasturel, din Heresti, pe harta:

View Larger Map

Etichete: , , ,