Mijloace de transport in Roma

Cum se ajunge la Roma?

Din tara se poate ajunge foarte usor la Roma, cursele de avion fiind destul de dese. Daca nu tineti la o data anume puteti gasi bilete chiar foarte ieftine.
In mai putin de 2 ore ati si ajuns pe unul dintre cele doua aeroporturi care deservesc Roma, Fiumicino sau Ciampino.




Priveliste din avion
Priveliste din avion


Transfer Ciampino-Roma-Ciampino:

De la Ciampino exista mai multe companii care fac transferul spre oras, cu autocarul. Pretul este cam acelasi intre companii, dar difera orarul lor. Durata calatoriei este de aproximativ 40 de minute si toate au statia finala la gara Termini. Biletele se pot cumpara de la ghiseele din aeroport din fata portii de iesire (dus-intors sau doar dus) sau online. De obicei am mers cu Terravision si din ce am citit pe siteul lor biletul online este mai ieftin decat cel cumparat din aeroport.
Pentru intoarcere  puteti sa cumparati bilet de la chioscul companiei cu care veti merge. Toate companiile au chiosc la Termini. Compania Terravision vinde biletele la cafeneau lor din statia autocarului(aceeasi cu statia de sosire). Partea proasta este ca, indiferent daca aveti biletul cumparat sau vreti sa il cumparati, tot va trebui sa stati la coada pentru a primi un carton colorat care va asigura locul la cursa de la o anumita ora. La imbarcare veti inmana cartonul respectiv soferului.
Noi am incercat ambele variante. Prima data ne-am luat bilet dus-intors la Terravision si, crezand ca asta este suficient pentru a ne urca in autocar la ora dorita, ne-am dus cu 10 minute inainte de ora la care pleca autocarul potrivit pentru noi. Din pacate cursa era plina si se epuizasera si majoritatea cartonaselor pentru cursa urmatoare.  Ne-am panicat, am explicat oamenilor de la coada ca pierdem avionul si am reusit sa prindem locuri la cursa urmatoare.
Urmatoarea data nu ne-am mai cumparat biletul dus-intors cu gandul ca vom cumpara direct de la Termini la compania care va pleca la ora dorita de noi. La Termini am constatat ca, desi autocare de la mai multe companii plecau din acelasi loc, chioscurile de unde puteai cumpara bilete erau raspandite in toata gara. Am ajuns astfel tot la Terravision.
Pana la urma cea mai buna varianta este sa ajungi cu mai mult timp inainte de ora plecarii ca sa iti asiguri locul.

Transfer Fiumicino-Roma-Fiumicino:

Pe Fiumicino nu am aterizat niciodata, dar am gasit pe site-ul  aeroportului toate informatiile necesare. De la Fiumicino la Roma se poate ajunge si cu trenul:
 -Leonardo Express, varianta rapida care ajunge in 30 de minute la Termini
 -trenul Metropolitan, varianta mai ieftina, care nu ajunge insa la Termini, dar are alte statii in Roma (Roma Tiburtina, Fara Sabina, Poggio Mirteto si Orte)
A doua varianta ar fi cu autocarul companiei Terravision, care ajunge la Termini in 70 de minute.
Ultima varianta (daca nu luam in considerare taxiul) este folosirea autobuzului local.

Transportul public in Roma:

Transportul in oras este destul de bine pus la punct si se poate ajunge foarte usor la toate obiectivele deinteres. Ca variante exista metroul, autobuzele/tramvaiele sau autobuzele turistice.

Autobuze turistice in Roma:

Autobuzele au diverse tematici si, in functie de tematica aleasa, au anumite statii in care opresc. Statia comuna tuturor este in Piazza dei Cinquecento, in fata garii Termini, si toate sunt pe principiul hop-on hop-off, la oricare statie de pe traseu. Ca tematici pe care le-am vazut: Roma – obiectivele principale, Roma Christiana, un tur care include mai multe biserici, Archeobus, pentru cei pasionati de istorie si cel mai diferit dintre toate, “Ingeri si demoni”, dupa filmul cu acelasi nume, cu Tom Hanks.  Mi-a placut filmul asta tocmai pentru ca este filmat in Roma si am vizitat majoritatea locurilor amintite in el.
Biletul se cumpara de la ghidul de pe fiecare autobuz si este valabil de la 24 de ore in sus, in functie de varianta aleasa. Din momentul in care v-ati urcat prima data in el se scurge intervalul de timp ales. (biletul este compostat, nu se merge pe incredere) Pe parcursul acestui interval se poate cobori la orice statie de pe traseu si urca apoi in urmatorul.
Partea interesanta este ca fiecare autobuz are un ghid audio in mai multe limbi (romana nu este printre ele) adaptat la obiectivele pe langa care trece traseul. Prima data am folosit si noi un astfel de autobuz, mai mult pentru ghidul audio, dar pretul ridicat(de la 13 euro pentru 24 de ore) si faptul ca reteaua de autobuze locale este foarte bine pusa la punct m-au facut repede sa caut alte alternative.
Vatican, una dintre statiile autobuzelor turistice
Vatican, una dintre statiile autobuzelor turistice


Metrou in Roma:

Contrar asteptarilor mele (ma asteptam la o retea complicata, ca cea din Paris),  Roma are doar 2 linii de metrou(A si B) Ele trec pe langa centrul istoric si se intersecteaza la Termini. De curand au deschis o a treia linie, daca se poate numi asa, de doar 4 statii, numita B1, dar care nu are nicio treaba cu centrul orasului.
Am ramas putin surprinsa de metroul lor, fiind mult mai mic, mai murdar si mai zdruncinator decat cel din Bucuresti. Nu mi s-a parut o varianta buna de transport si doar rareori l-am folosit. Mirosul din el a fost un factor decisiv in aceasta decizie!

Autobuze si tramvaie in Roma:

Cu tramvaiul nu am circulat mai deloc in Roma, in schimb autobuzele parca au fost facute special pentru mine! In fiecare statie este o placuta de informare cu toate autobuzele(inclusiv noctilierele) care opresc acolo si statiile in care vor mai opri pana la capat. Statiile au nume sugestive (Piazza Venetia) asa ca este foarte usor sa te orientezi. Pana acum doi ani anuntau in autobuz ce statie urmeaza, dar din pacate anul trecut am constatat ca probabil vor sa-I indemne pe turisti sa foloseasca mai mult autobuzele turistice.


Pe site-ul oficial ATAC(un fel de RATB si Metrorex romane combinate) puteti gasi pretul actualizat al biletelor si hartile cu mijloace de transport

Biletele de avion spre Roma sunt accesibile - www.fliotravel.ro si, macar o data in viata orice om trebuie sa ajunga sa vada Roma!

Etichete: , ,